23 oktober 2021
duplicate content

Waarom je duplicate content wilt vermijden

Wat is duplicate content?

Duplicate content wil simpelweg zeggen dat dezelfde inhoud op verschillende URL’s staat. Het kan gaan over exact dezelfde tekst, of iets wat er erg op lijkt. Google wordt helemaal niet blij van duplicate content en het kan erg nadelig zijn voor je SEO-ranking. Je bezoekers willen natuurlijk ook geen dubbele content tegenkomen op je website.

duplicate content

Zoekresultaten

Google gaat zelf kiezen welke pagina in de zoekresultaten verschijnt. Er is helemaal geen garantie dat dit de pagina is die jij voor ogen hebt.

Indexering

Google gaat ook zelf beslissen welke pagina geïndexeerd moet worden. Dat wil je niet !

Bezoekerservaring

Bezoekers willen uiteraard niet op een website terechtkomen waar ze steeds dezelfde inhoud lezen.

Crawl budget

Wanneer een zoekmachine je pagina gaat crawlen, wordt er energie verspild aan pagina’s die bijna identiek zijn. Deze energie kan natuurlijk beter besteed worden aan andere pagina’s.

Je denkt nu misschien, ik heb helemaal geen dubbele content op mijn website. Wel, dat gaat sneller dan je denkt!

E-commerce

Heb je een e-shop op je website? Een categorie pagina voor een product lijkt misschien slechts één pagina, maar een filter die klanten toelaat om hun maat te kiezen, zorgt al voor een andere URL.

Varianten op je URL

Veel voorkomende varianten op een URL zijn bijvoorbeeld http en https, met of zonder www, met of zonder/ op het einde van je URL. Check goed of dit soort varianten van je URL bestaan!

Regionale verschillen

Soms bevat je website pagina’s die bedoeld zijn voor een bepaalde regio of doelpubliek. Vaak komt de informatie overeen met wat ook voor andere regio’s geldt en wordt de tekst enkel daar waar nodig aangepast.

Fraude

Het kan natuurlijk ook altijd voorkomen dat iemand met opzet content van je website heeft gekopieerd. Gebruik tools zoals copyscape om dit te checken.