Tips

Tips voor het kiezen van verpakkingsmateriaal

Heb je een webshop en verstuur je regelmatig een flinke berg pakketjes? Dan wil je natuurlijk dat deze onbeschadigd op bestemming aankomen. Of misschien heb je wel een delicatessenzaak en zoek je naar de perfecte verpakking om jouw producten in te presenteren. Hieronder lees je een aantal tips die kunnen helpen bij het kiezen van het juiste verpakkingsmateriaal, passend bij jouw aanbod en onderneming.

Producten verpakken
Voor webshops en al helemaal voor fysieke winkels is de presentatie van producten belangrijk. Wanneer iets netjes en met zorg verpakt is kan dat bijdragen aan de klanttevredenheid. Daarom is het slim hier alvast over na te denken bij het aanschaffen van verpakkingsmateriaal. Wil je jouw verpakte productaanbod staand presenteren? Denk dan bijvoorbeeld aan blokbodemzakken. Verkoop je levensmiddelen, let er dan op dat de blokbodemzak daarvoor geschikt is. Verkoop je voorverpakte items die hangend beter tot hun recht komen? Kies dan voor verpakking waar je een handige plakhaakjes aan kunt bevestigen.

Uitstraling van je productaanbod
Naast de manier van presenteren is het verder goed te letten op de uitstraling van de verpakking. Verkoop je wat exclusievere producten? Dan past een luxe verpakking daar helemaal bij. Deze verpakkingen kunnen in de aanschaf wel iets duurder zijn. Aan de andere kant kan de juiste presentatie bijdragen aan de verkoop van je artikelen. Daarnaast kun je weer kosten besparen door het verpakkingsmateriaal in grotere hoeveelheden in te kopen bij een verpakkingsshop.

Producten verzenden
Ben jij regelmatig op het postkantoor om pakketjes naar klanten te verzenden? Dan zul je al wat ervaring hebben met het selecteren van de juiste verzenddozen. Een aantal factoren spelen daarbij een belangrijke rol, zoals het type product en de vorm hiervan. De waarde speelt daarnaast een rol, net als de kwetsbaarheid van je product. Extra bescherming voeg je toe met luchtkussentjes, opvulchips en een ‘breekbaar’ sticker op de verpakking. Let ook op het gewicht. Een doos moet het gewicht van het product kunnen dragen, anders loop je het risico dat de doos gescheurd aankomt bij jouw klant.

Vergeet je visie niet
Veiligheid en uitstraling zijn belangrijk maar ook het verhaal achter jouw onderneming speelt een rol bij het kiezen van verpakkingsmateriaal. Het kan zijn dat je bijvoorbeeld alleen producten verkoopt die duurzaam vervaardigd zijn. Wanneer duurzaamheid en aandacht voor het milieu belangrijke factoren zijn binnen jouw onderneming, dan benadruk je dit met bijpassend verpakkingsmateriaal. Zo kun je er voor kiezen verpakkingsmateriaal te recyclen. Koop dan in plaats van nieuwe dozen tweedehands dozen in. Ook naar de klant geef je zo een boodschap af die aansluit bij de visie van jouw bedrijf.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *