Zakelijk

Psychologische trucjes toegepast op je marketingstrategie

Bij marketing wordt veelal (onbewust) gebruik gemaakt van psychologie. Er kan slim worden ingespeeld op de manier waarop het menselijk brein werkt; bijvoorbeeld met de principes van Cialdini. In dit artikel wordt hier dieper op ingegaan en leer je hoe psychologische feitjes van toegevoegde waarde kunnen zijn voor jouw marketing.

Principe 1: Sociale bewijskracht

Cialdini heeft meerdere principes van overtuiging beschreven in zijn boek. De eerste is die van sociale bewijskracht. Dit houdt in dat men geneigd is om naar anderen te kijken bij het maken van (belangrijke) keuzes. Qua marketing zou hier op ingespeeld kunnen worden door veel aandacht te besteden aan het binnenhalen van goede reviews, zodat bezoekers van de website (of van Google) daardoor beïnvloed kunnen worden.

Principe 2: Autoriteit

Men kijkt al snel op tegen mensen die expert lijken te zijn op een bepaald gebied. In tv commercials is het dan ook zo dat mensen in een witte jas geloofwaardiger lijken voor de kijker; ze denken dat diegene dan wel weet waar hij het over heeft, omdat een witte jas autoriteit uitstraalt. In je marketingstrategie zou je hier misbruik van kunnen maken door keurmerken en awards te benoemen.

Principe 3: Schaarste

Als een product bijna niet meer op voorraad is, zorgt dit ervoor dat mensen hebberig worden. Exclusiviteit kun je inzetten op het gebied van marketing door bijvoorbeeld te verkondigen dat er nog maar een paar producten op voorraad zijn, of door te zeggen dat de aanbieding nog maar enkele uren of dagen geldig is. Men zal dan geneigd zijn om snel toe te slaan, voordat het te laat is.
Naast bovenstaande principes beschrijft Cialdini er nog een aantal in zijn boek. Behalve het toepassen van psychologische theorieën is het uiteraard verstandig om je ook op andere aspecten van marketing te richten. Hier kun je zelf mee aan de slag, maar je kunt er ook voor kiezen om een online marketing bureau in te schakelen, zoals bijvoorbeeld Stramark.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *