Zakelijk

Je visie en missie vinden met het business model canvas

Sommige directeurs doen aan executive coaching, andere directeurs organiseren bootcamps. En dan heb je ook nog de leiders die een nummer over hun eigen bedrijf bedenken! Alles om de visie en missie van hun bedrijf over te brengen naar niet alleen hun klanten, maar ook naar het personeel. Dit wordt nog wel eens over het hoofd gezien. Benieuwd hoe je je visie en missie kan vormen en verspreiden? Lees het in deze blog!

Het is essentieel dat je de visie en de missie van je bedrijf kent zodat jij en je personeel optimaal kunnen werken! Hoe weet je anders waar je voor werkt en voor wie je het doet? Mensen hebben een doel nodig. Waar werken ze voor? Weet jij dat als directeur van je bedrijf? Zo niet, dan is het business model canvas een goede plek om te beginnen!

Business model canvas

Dit model is ontworpen door Alex Osterwalder. Samen met Yves Pigneur schreef hij er zelfs een boek over! Het model bestaat uit negen onderdelen. Je kunt ze verdelen in vier categorieën: infrastructuur, je aanbod, de klant, en de financiën. Het is niet specifiek bedoeld om je visie of missie mee te schrijven, maar het maakt wel goed duidelijk wie je bedrijf is. Daar kun je goed op verder bouwen! Laten we ze eens langsgaan.

Infrastructuur

De infrastructuur bestaat uit de volgende onderdelen: key partners, key activities en key resources. Key partners zijn je distributeurs, maar ook andere bedrijven die je op een strategische manier helpen. Key activities zijn de activiteiten die jij en je werknemers ondernemen die je dienst of product uniek maakt! Wat is het wat jouw bedrijf doet of uitvoert wat het beter maakt dan de concurrent? Key resources zijn je bedrijfsmiddelen. Dit kunnen fysieke middelen zijn, zoals computers of een camera, maar het zijn ook bijvoorbeeld je werknemers!

Aanbod

Deze categorie bestaat uit het onderdeel value proposition. Wat is jouw toegevoegde waarde? Wat zijn je unique selling points? Hoe verschil je van de concurrentie? Dit is een essentieel onderdeel van het business canvas model. Dit zit namelijk in het hart van je visie!

De klant

Customer relationship, customer segments en channels zijn hierbij belangrijk. Customer relationship beschrijft hoe je met de klant omgaat. Hou je je veel bezig met klantenservice en biedt je service op maat aan, of heb je een standaard oplossing die je iedereen biedt? Focus je je op het vinden van nieuwe klanten, of doe je je best om een bestaande klant vast te houden?

Dit verschilt vast per klant, daarom is het belangrijk dat je je doelgroep kent, oftewel je customer segments. Je kunt natuurlijk niet iedereen helpen en niet iedereen heeft je hulp nodig. Spreid jezelf niet te dun uit! Door je doelgroep af te bakenen kun jij je beter focussen en kun je degene die je hulp wel nodig hebben, beter ondersteunen. Maar hoe kom je met ze in contact? Dat is waar channels voor is. Welke social media gebruik je? Waar bevindt je doelgroep zich het meest? Hier is marketing weer heel belangrijk. Hou dit dus goed in de gaten.

Financiën

Het is natuurlijk van enorm belang dat je weet hoeveel geld binnen komt stromen en hoeveel je weer uitgeeft. Als de onderdelen hierboven al omschreven zijn, is het een stuk makkelijker om vast te stellen wat je kosten zijn. Denk bijvoorbeeld aan vaste kosten zoals machines en je gebouw, maar ook variabele kosten zoals de inkoop van je producten. Op deze manier kun je ook zien waar je te veel of te weinig aan uitgeeft.

Wees je natuurlijk ook bewust hoeveel je verdient! Wat is je verdienmodel? Hoeveel klanten heb je nodig om draaiende te blijven? Hoeveel omzet moet je hebben om winst te maken? Dit is een valkuil waar veel startende ondernemers in vallen, dus let er op!

Ziezo, het business model canvas is ingevuld! Is die duidelijkheid niet fijn? Hopelijk heeft het je (weer) enthousiast gemaakt voor je bedrijf. En hopelijk kun je dat overbrengen naar je klanten en je werknemers!