23 oktober 2021
google expert

De voordelen van e-mail marketing

Heeft jouw bedrijf er last van dat klanten niet terug gekomen voor een nieuwe aankoop? Overweeg dan eens om e-mail marketing te gebruiken. Dit is een vorm van direct marketing waarbij je gemakkelijk een bericht naar (potentiële) klanten kan sturen. Hierbij kan je denken aan een e-mail met daarin een nieuwsbrief of een brochure. Voor het versturen van nieuwsbrieven kan je het beste een mailingssysteem gebruiken, namelijk: Mailchimp. Hiermee verzend je eenvoudig en snel berichten naar jouw klanten. Dit zijn klanten die zich in het verleden hebben aangemeld voor de nieuwsbrief of in het verleden iets hebben gekocht. Maar wat zijn nou precies de voordelen van e-mail marketing? In deze blog nemen wij dat voor jou onder de loep!

1. De kosten zijn laag

Het is algemeen bekend dat e-mail marketing, net als social media marketing, relatief lage kosten met zich meebrengt. Je stelt namelijk een bepaald budget op om deze vorm van marketing uit te voeren. Dit budget heb je volledig zelf in de hand, waardoor jij bepaald hoeveel e-mail marketing uiteindelijk gaat kosten. Vergelijken we deze vorm van marketing met direct mailing, dan kunnen we vaststellen dat je bij e-mail marketing niet te maken hebt met de kosten van drukwerk, enveloppen en postzegels. 

2. E-mail marketing is snel en veelgebruikt

Wist je dat je een e-mail kunt versturen wanneer jij dat wilt? Je bent immers niet meer afhankelijk van een extern postbedrijf, waardoor de ontvanger altijd direct na verzenden jouw bericht binnenkrijgt. Dit gebeurt vaak binnen enkele seconden. Daarnaast zijn ontvangers vandaag de dag erg snel met het openen van e-mails. Elke e-mail wordt kort geopend waarmee je er zeker van kan zijn dat de ontvanger jouw bericht gezien heeft. Bovendien heeft tegenwoordig iedereen een e-mailadres en scoort het hiermee nog steeds beter dan de verschillende social media kanalen. Niet iedereen zit namelijk op Facebook, Twitter of Instagram.

3 Goed meetbaar

E-mail marketing staat erom bekend dat het goed meetbaar is. Dit is mogelijk doordat je met een mailingssysteem veel inzicht krijgt in diverse metrics. Hierbij kan je denken aan het aantal geopende e-mails, het aantal keren dat er op een link geklikt wordt en wie zich heeft ingeschreven voor een bepaald evenement. Combineer je e-mail marketing met Google Analytics? Dan kan je zelfs het gedrag van de ontvangers bijhouden op jouw website zodra ze hebben doorgeklikt. Dit zorgt ervoor dat jij nog meer inzichten krijgt over jouw (potentiële) klanten. 

4 E-mail marketing is persoonlijk

Als laatste voordeel kunnen we benoemen dat e-mail marketing persoonlijk is. Het is namelijk mogelijk om iedere e-mail te personaliseren met de gegevens die je van jouw ontvangers hebt. Dit doe je bijvoorbeeld door de voornaam in de aanhef te plaatsen, aanbiedingen te plaatsen op basis van het geslacht of content op basis van interesses. Door iedere e-mail te personaliseren laat je de ontvangers zien dat jij je best doet om bij hun wensen en behoeften aan te sluiten. E-mail marketing is dus niets anders dan een goedkope vorm van reclame maken voor jouw bedrijf. Wanneer ga jij hiermee beginnen?