23 oktober 2021

3 x de meest gemaakte fouten bij het zelf doen van je administratie

Heb jij een eigen bedrijf of ben je van plan om er één te starten? Dan krijg je ook te maken met de administratieve kant van het vak. Dit is een erg belangrijk aspect van je onderneming, ook al ligt jouw kennis en expertise misschien ergens anders. In dit artikel bespreek ik dan ook de drie meest gemaakte fouten bij het doen van je eigen administratie. Maak jij deze fouten ook?

Niet op orde

Als ondernemer heb je het al druk genoeg. Er zijn veel dingen waar je aan moet denken en de administratie is daar vast en zeker niet de leukste van. Hierdoor kan het snel uitgesteld worden en we weten allemaal wat er gezegd wordt over uitstellen. Na een tijdje is de administratie zo hoog opgelopen dat je er toch maar weer eens naar gaat kijken, maar dan blijkt het vaak één rotzooi te zijn. Zorg ervoor dat jij deze fout niet maakt bij je eigen onderneming en besteed je administratie uit. Heb je bijvoorbeeld een beautysalon in Hoogeveen, dan kun je je administratie laten doen in Hoogeveen door een professioneel administratiebureau. Hierdoor weet je zeker dat je administratie altijd in orde is. 

Zakelijk en privé gescheiden

Een andere veelgemaakte fout is het combineren van de zakelijke en privé administratie. Wanneer je een bedrijf start is het erg belangrijk dat je meteen een zakelijke bankrekening opent. Hierdoor kun je je zakelijke kosten en opbrengsten via die rekening regelen en loopt dit niet door je persoonlijke uitgaven heen. Wat vooral bij kleine ondernemingen vaak gebeurt is dat deze rekeningen toch steeds meer met elkaar verweven worden. Hierdoor loop je het risico op boetes en loop je een hoop voordelen mis. 

Onjuiste BTW-aangifte

Als ondernemer moet je eens in de zoveel tijd (4 keer per jaar) btw-aangifte doen. Hiervoor is het erg belangrijk dat je alles netjes op orde hebt en aangeeft aan de belastingdienst. Dit is nog wel een dingetje voor sommige ondernemers, dit vraagt namelijk wel om wat precisie. Een foutje is hierbij snel gemaakt en daarom behoort het ook tot de meest voorkomende fouten die gemaakt kunnen worden bij het doen van de administratie. Deze fout heeft natuurlijk ook alles te maken met de twee fouten hiervoor. Wanneer je administratie namelijk niet op orde is en je hebt zakelijk en privé door elkaar, dan wordt het een lastige taak om alles uit te zoeken voor de aangifte.