Jaarboek 2008

Het Jaarboek Overheidsfinanciën 2008 is op donderdag 26 juni 2008 aangeboden aan Minister van Financiën drs. Wouter Bos door Prof. Dr. Flip de Kam, voorzitter van de Wim Drees Stichting voor Openbare Financiën.

De collectieve uitgaven bedragen in 2008 ongeveer 270 miljard euro. De begrotingen van het Rijk, van instanties die de wettelijke sociale verzekeringen uitvoeren, van provincies en van andere decentrale overheden omvatten samen vele duizenden bladzijden. In deze stroom drukwerk proberen politiek verantwoordelijke bestuurders en hun ambtelijke penvoerders duidelijk te maken wat de verschillende onderdelen van de overheidsorganisatie willen bereiken, welke uitgaven daarvoor worden gedaan en hoe die uitgaven worden gefinancierd.

Het Jaarboek Overheidsfinanciën 2008 onderwerpt verschillende onderdelen van het overheidsbeleid aan een kritische analyse. Zoals gebruikelijk wordt gekeken naar de hoofdlijnen van het financieel-economische beleid, waaronder de sociale zekerheid en de zorg, en krijgen de decentrale overheden en de Europese Unie afzonderlijk aandacht.

De bijzondere onderwerpen zijn ditmaal het personeelsbeleid van de overheid, het fiscale beleid, de rol van de woningcorporaties, het regionale beleid, het landbouwbeleid en het persoonsgebonden budget.

Het Jaarboek Overheidsfinanciën 2008 is bedoeld voor iedereen die belang stelt in de ontwikkeling van de publieke sector, dus voor burgers, journalisten, kamerleden, bestuurders en hun adviseurs, deelnemers aan het sociaal overleg, onderzoekers en studenten.

Het altijd kritische jaarboek behandelt onderstaande onderwerpen.

De inhoudsopgave vindt u hieronder.

Klik hier voor de belangrijkste bevindingen

Woord vooraf

Voornaamste bevindingen

1 Economie en overheidsfinanciën
C.A. de Kam en A.P. Ros

2 Sociale zekerheid: van verzekeren naar sparen?
K.P. Goudswaard en H. Nijboer

3 Gezondheidszorg